PRØV GRATIS UT AUGUST
LOGG INN KJØP
{99999999-9999-9999-9999-999999999999} (DEMO)   LOGG UT

    Salg - Sponsorinntekter og reklamevirksomhet - Veldedige og allmennyttige organisasjoner

    Ideelle organisasjoner og foreninger

    • K3020 Salgsinntekt tjenester, avgiftspliktig, høy sats
    • MVA25%

    Merverdiavgift

    Sponsorinntekter

    Sponsorinntekter er en vesentlig inntektspost for mange ideelle organisasjoner. Sponsoravtaler kan omfatte ulike ytelser og motytelser, f.eks. når et idrettslag har reklame på draktene mot å få draktene gratis. En organisasjon som har sponsorinntekter og reklamevirksomhet av et visst omfang kan utløse avgiftsplikt etter mval. § 3-1. Organisasjonen som mottar sponsing og organisasjonen som bidrar med sponsormidler regulerer ofte dette i en samarbeidsavtale. Samarbeidsavtalen regulerer hvilke ytelser sponsorvederlaget er ment å dekke. I de aller fleste tilfellene vil sponsorinntektene være avgiftspliktige for organisasjonene og dette skyldes at gjenytelsen er reklametjenester. Sponsorinntektene vil være merverdiavgiftspliktig når organisasjonens samlede avgiftspliktige inntekter er over beløpsgrensene satt i mval. § 2-1. Avgiftsplikten for sponsorinntekter vil som regel ikke være prisdrivende da alle sponsorer som er registrert i mva-registeret vil kunne trekke fra mva i sitt eget avgiftsregnskap. Selskaper unntatt fra mva-plikten har således ikke rett til fradrag etter mval. § 8-1. Inntekter og kostnader forbundet med slike sponsoravtaler skal inntektsføres og kostnadsføres til virkelig verdi.

    Unntak

    Det foreligger noen unntak fra hovedregelen i henhold til SKD 260308 - "Merverdiavgift for veldedige og allmennyttige organisasjoner og institusjoner" (listen er ikke uttømmende):

    • Dersom det ikke foreligger noen samarbeidsavtale om gjenytelser eller verdien på gjenytelsen er av begrenset verdi vil støtten bli ansett som gave og faller utenfor mva-plikten.
    • Sponsorinntekter kan være avgiftsfrie, men da må dette legitimeres med at de ulike gjenytelsene som inngår i samarbeidsavtalen spesifiseres med tilhørende beløp.

    Reklame

    Det er som hovedregel ingen avgiftsrettslig forskjell mellom andre næringsdrivende og en organisasjon som mottar vederlag for å yte reklametjenester, se mval. § 3-1. Arenareklame hvor organisasjonen stiller plass tilgjengelig på en idrettsarena regnes som en avgiftspliktig reklametjeneste etter mval. § 3-1.

    Unntak

    • Annonser i medlemsblad, program ol. som ikke har flere utgivelser enn fire ganger i løpet av en 12 måneders periode er unntatt mva, se mval. § 3-12 (1) c. I tilfeller hvor en organisasjon gir ut et årsprogram med annonser og det i forbindelse med forskjellige arrangementer legges et bilag som ikke inneholder annonser vil ikke dette bli ansett som en ny utgivelse, se fmva. § 3-12-3 (2).
    • Rabattavtaler er ikke avgiftspliktig for rabatten, når den ikke må anses som betaling for avgiftspliktige ytelser.

    Donasjoner

    Donasjoner som blir gitt til ideelle organisasjoner ved at giver i tillegg til selve donasjonen kjøper varer, skal tas med i beregningsgrunnlaget for merverdiavgift, jf. mval § 4-2. Forutsetningen for at donasjonen er avgiftspliktig er at den er obligatorisk for å få levert varen(e), se BFU 16/13.

    Stikkord:

    • donasjon,
    • draktsponsing,
    • draktsponsor,
    • forening,
    • fotball,
    • gaver,
    • håndball,
    • ideelle organisasjoner,
    • idrettsforening,
    • idrettssponsing,
    • korps,
    • medlemskontingent,
    • mva foreninger,
    • pølser,
    • sponse drakter,
    • sponsing,
    • sponsoravtale,
    • sponsorinntekter,
    • sponsormideler,
    • sponsormidler,
    • sponsorstøtte,
    • vafler,
    • presang,
    • medlemsavgift,
    • medlemskontigent,
    • kmva,
    • sport,
    • salg,
    • ks,
    • kontingent,
    • mva,
    Salg - Sponsorinntekter og reklamevirksomhet - Veldedige og allmennyttige organisasjoner
    266 1055 79 13 995

    Kontering

    Satser

    Kontoplan