Kort oppsummert
Arbeidsgivers plikter
Arbeidsgiver har plikt til å foreta bidragstrekk etter bidragsinnkrevingsloven § 22, jf. tvangsfullbyrdelsesloven § 7-22.
Arbeidsgiveren plikter straks å underrette den som har pålagt trekket dersom det mottas pålegg om trekk for en skyldner som ikke har krav på eller regelmessig mottar lønn eller annen godtgjørelse eller ytelse som kan gjøres til gjenstand for utleggstrekk.
Arbeidsgiver plikter også å gi beskjed når arbeidsforholdet avsluttes, dersom det ikke er mulighet til å trekke hele eller deler av beløpet, samt dersom den ansatte blir permittert eller sykemeldt over lengre tid, slik at lønnsutbetalingen stanses.
Arbeidsgiveren skal ved hver lønnsutbetaling gi arbeidstakeren kvittering for foretatt bidragstrekk. Samlet dokumentasjon for utleggstrekk skal gis arbeidstakeren når bidragstrekketrekket opphører, jf. skattebetalingsforskriften § 5-10-20.
En arbeidsgiver har det samme ansvaret hvis han unnlater å etterkomme et trekkpålegg, som hvis han unnlater å gjennomføre pliktig forskuddstrekk, jf. skattebetalingsloven § 16-20 (1). Hvis en arbeidsgiver ikke har meldt en ansatt inn i arbeidstakerregisteret, kan arbeidsgiver gjøres ansvarlig for det bidragstrekket som kunne vært foretatt, jf. skattebetalingsloven § 16-20 (2). Arbeidsgiver vil da ha et regresskrav overfor den ansatte.
Ved unnlatelse av trekk som ikke skyldes forsømmelse eller mangel på tilbørlig aktsomhet fra arbeidsgiver eller noen i hans tjeneste, har arbeidsgiver likevel ikke ansvar.