Kort oppsummert
Innledning
Standardregelen
Satser
Her er en kortfattet oversikt over reglene:
Firmabil (standardregelen)
Firmabil (varebil klasse 2 eller lastebil under 7501 kg)
Firmabil (listepris ikke i forhold til privat bruk)
Lønn
Beregning av standardtillegg
Standardtillegget og hva det omfatter
Standardtillegget
For å forenkle beregningen av den skattepliktige fordelen hos arbeidstaker, har myndighetene laget en sjablongregel som kalles standardregelen. Arbeidstaker får et standardtillegg i inntekten som han/hun må skatte av.
Standardtillegget for privat bruk fastsettes ved:
- først å fastslå beregningsgrunnlaget for standardfordelen, og
- deretter multiplisere dette grunnlaget med de fastsatte prosentsatsene
Hva som omfattes av standardtillegget
Standardtillegget omfatter arbeidsgivers dekning av alle bilutgifter vedrørende skattyter og hans husstands private bruk av bilen. Dette inkluderer bruk av bilen på arbeids- og besøksreiser. Og det inkluderer f.eks. også dekning av bilutgifter knyttet til at datteren bruker bilen på hyttetur. Arbeidstaker skal således ikke ha noe ekstra inntektstillegg selv om omsetningsverdien av fordelene knyttet til privat bruk skulle overstige standardtillegget.
Videre gjelder også reglene om avstandsfradrag for arbeidsreiser og besøksreiser, jf. sktl. § 6-44. Det er ikke noe krav for rett til fradrag at skattyter faktisk har hatt kostnader til disse reisene. Dette gjelder selv om avstandsfradraget overstiger tillegget for privat bruk. Se Skatte-ABC punkt 12.1 Generelt.
Beregningsgrunnlaget
Beregningsgrunnlaget er basert på bilens listepris den gangen den var ny. Denne listeprisen justeres så for visse faktorer. Justeringen (reduksjonen) avhenger av type bil, bilens alder og kjørelengde per år og vil bli gjennomgått nedenfor. Det vil derfor være justert listepris som er beregningsgrunnlaget for standardfordelen.
Beregningsgrunnlaget er også grundig forklart i Skatte-ABC under punktet 8.2 Beregningsgrunnlag.
Bil eldre enn tre år
Hvis bilen er eldre enn tre år per 1. januar i inntektsåret skal beregningsgrunnlaget være 75 % av bilens listepris som ny. Listeprisen skal altså reduseres med 25 %. Dette følger av sktl. § 5-13(1) andre punktum. Denne justeringen kan kombineres med justering for høy kjørelengde, se mer om dette nedenfor.
For en bil som er førstegangsregistrert 5. januar 2022, legges 3 år til, og gir datoen 5. januar 2025. Bilen blir da regnet som eldre enn 3 år per 1. januar i inntektsåret etter, altså fom. 1. januar 2026.
Yrkeskjøring over 40 000 km
Når det dokumenteres ved elektronisk kjørebok at yrkeskjøringen overstiger 40 000 km i inntektsåret, verdsettes bilen til 75 prosent av bilens listepris som ny. Se FSFIN § 5-13-5(1) første punktum.
Reduksjon pga. kjørelengde gjelder ikke for varebiler klasse 2 og lastebiler med tillatt totalvekt mindre enn 7 501 kg.
Bilen er i tillegg eldre enn tre år:
Hvis bilen i tillegg er eldre enn tre år per 1. januar i inntektsåret, reduseres listeprisen med ytterligere 25 prosent (= 56,25 prosent av opprinnelig listepris). Se FSFIN § 5-13-5(1) siste punktum.
Se omtale i Skatte-ABC:
- 8.2.2. Nærmere om reduksjon av beregningsgrunnlaget ved yrkeskjøring over 40 000 km
- 8.2.3. Kombinasjon av høy årlig kjørelengde og bil eldre enn 3 år
Elbil
Se eget tema om Elbil som firmabil.
Fastsetting av standardfordelen
Ifølge sktl. § 5-13(1) og satsforskriften § 5 første ledd skal standardtillegget (også kalt standardfordel eller inntektstillegg) fastsettes til 30 prosent av bilens listepris som ny. Husk at listeprisen ofte skal justeres ned. Hvis den justerte listeprisen er høyere enn et terskelbeløp som departementet fastsetter, skal fordelen fastsettes til 30 prosent av listeprisen opp til terskelbeløpet og 20 prosent av det overskytende.
Den skattepliktige fordelen beregnes slik:
- 2025: 30 % av justert listepris inntil kr 362 300 og 20 % av overskytende
- 2024: 30 % av justert listepris inntil kr 351 700 og 20 % av overskytende
Eksempler på beregning av fordel fri bil - standardregelen (2025-tall)
Arbeidstakeren har fri bil fra 1. januar 2025 til 31. desember 2025. Bilen har en listepris på kr 329 000 (inkl. ekstrautstyr). Bilen er førstegangsregistrert 25. oktober 2022.
kr 329 000 x 30 % | kr | 98 700 | |
= | Skattepliktig fordel fri bil | kr | 98 700 |
Innrapporteres på A-meldingen som vist på Bil - fri bil standardregel.
Arbeidstakeren har fri bil fra 18. mars 2025 til 31. desember 2025. Bilen har en listepris på kr 660 000 (inkl. ekstrautstyr). Bilen er førstegangsregistrert 10. februar 2023
kr 362 300 x 30 % x 10/12 mnd | kr 90 575 | |
+ | kr 297 700 x 20 % x 10/12 mnd | kr 49 617 |
= | Skattepliktig fordel fri bil | kr 140 192 |
Innrapporteres på A-meldingen som Bil - fri bil standardregel.
Arbeidstakeren har fri bil fra 1. januar 2025 til 31. desember 2025. Bilen er førstegangsregistrert 15. november 2021 og hadde da en listepris på kr 249 000 (inkl. ekstrautstyr). Da bilen er eldre enn 3 år 1. januar 2025, skal listeprisen reduseres til 75 % av opprinnelig pris. Redusert listepris utgjør kr 249 000 x 75 % = kr 186 750.
kr 186 750 x 30 % | kr 56 025 | |
= | Skattepliktig fordel fri bil | kr 56 025 |
Innrapporteres på A-meldingen som Bil - fri bil standardregel.
Arbeidstakeren har fri bil fra 1. januar 2025 til 31. desember 2025. Bilen er førstegangsregistrert 15. desember 2021 og hadde da en listepris på kr 650 000 (inkl. ekstrautstyr). Da bilen er eldre enn 3 år 1. januar 2025 og arbeidstakeren i løpet av 2025 kjører over 40 000 km i yrket med bilen han fordelsbeskattes for, skal listeprisen reduseres til 56,25 % av opprinnelig pris. Redusert listepris utgjør kr 650 000 x 56,25 % = kr 365 625.
kr 362 300 x 30 % | kr 108 690 | |
+ | kr 3 325 x 20 % | kr 665 |
= | Skattepliktig fordel fri bil | kr 109 355 |
Innrapporteres på A-meldingen som Bil - fri bil standardregel.
Egenandel og betaling fra arbeidstaker
Standardtillegget reduseres ikke
Det følger av sktl. § 5-13(1) siste setning at vederlag for bruk av arbeidsgivers bil ikke påvirker fordelsfastsettelsen. Tilsvarende gjelder når arbeidstaker selv dekker bilkostnader. Dette betyr at standardtillegget ikke settes lavere selv om arbeidstaker har betalt vederlag for den private bruken og eller dekket bilutgifter. Se mer om dette i Skatte-ABC punkt 8.10. Betaling for privat bruk. Det vil derfor være en dårlig firmabilordning om den ansatte må dekke alle/store deler av bilutgiftene selv.
Brukshindring
Standardtillegget reduseres ikke
Selv om arbeidstaker blir forhindret fra å bruke bilen i perioder pga. f.eks. sykdom, ferie, tjenestereise, militærtjeneste eller inndragelse av førerkort, kan ikke fordelsbeskatningen avkortes. Dette gjelder også hvis bilen er utilgjengelig som følge av f.eks. service og reparasjon på verksted. Se FSFIN § 5-13-6 annet og tredje ledd.
Bil til disposisjon deler av året
Disponerer arbeidstaker bilen privat bare deler av året, skal fordel fri bil beregnes for de antall hele og påbegynte kalendermåneder hvor bilen har vært til disposisjon. Se FSFIN § 5-13-6 første ledd. Det lønner seg derfor å starte firmabilordningen i begynnelsen av en måned.
Ovennevnte gjelder ikke brukshindring som nevnt i FSFIN § 5-13-6 annet og tredje ledd.
Disponering av bil deler av året
For en bil som disponeres fom. 20. august og ut året skal skattepliktig fordel fri bil beregnes for 5 måneder.
Bytte av bil i løpet av året
Hvis en arbeidstaker skifter firmabil i løpet av året og listeprisen på bilene er forskjellige, skal fordel fri bil beregnes ut i fra hele kalendermåneder og listeprisen på bilen arbeidstaker disponerer den aktuelle måneden inngår i beregningsgrunnlaget. Dersom skiftet av firmabil ikke skjer ved månedsskiftet, benyttes justert listepris for den bilen som disponeres på det tidspunktet i måneden der siste trekkberegning vanligvis forekommer. Se FSFIN § 5-13-7.
Skifte av firmabil i løpet av måneden
Vanlig trekkberegning gjøres ved lønnskjøring den 20. i hver måned. En arbeidstaker bytter firmabil den 10. mai og listeprisen på de to bilene er forskjellige. Når lønn beregnes den 20. mai skal den bilen arbeidstaker disponerer denne dagen benyttes ved beregning av fordel fri bil.
To eller flere biler til disposisjon på samme tid
Et standardtillegg for hver bil
Dersom arbeidstaker disponerer to eller flere biler privat på samme tid, skal fordel fri bil beregnes for hver av bilene etter standardregelen uavhengig av hverandre. Det har ingen betydning for beskatningen at det ut i fra arbeidstakers forhold ikke er mulig å benytte mer enn en bil om gangen av enten arbeidstaker eller noen i arbeidstakers husstand.
Ved vekselbruk, se neste punkt.
Vekselbruk av flere biler
Kan det på grunn av stadig vekselbruk av arbeidsgivers bilpark ikke fastslås noe bestemt tidsrom for den ansattes private bruk av den enkelte bil, beregnes standardfordelen ut fra gjennomsnittet av beregningsgrunnlagene for de bilene som den ansatte har tilgang til. Denne vurderingen må da gjøres av arbeidsgiver ved trekkbehandling i hver periode.
Flere arbeidstakere bruker en bil/samme bil
Når flere arbeidstakere disponerer den samme bilen til privat bruk, og de ikke har noen annen firmabilordning enn denne, fordeles fordelen forholdsmessig på hver arbeidstaker etter faktisk bruk. Det skal ses bort fra perioder hvor bilen eventuelt har stått udisponert. Se emnet Bil - Privat bruk under punkt 8.7 Flere bruker samme bil i Skatte-ABC.
Innrapportering
Fordelen en arbeidstaker har ved privat disponering av arbeidsgivers bil beregnet etter standardregelen, skal rapporteres i A-meldingen som Bil - fri bil standardregel.
Biltyper innenfor standardreglene
Standardregelen for fastsetting av fordel ved privat bruk av bil gjelder i utgangspunktet for alle typer biler, se FSFIN § 5-13-1(1). Dette gjelder selv om bilen ikke egner seg for privat bruk. Kjøretøy som faller inn under standardregelen er personbiler (inkludert stasjonsvogner), el-biler, varebiler, kombinerte biler, bobiler, busser, lastebiler o.l.
Biltyper med egne gunstige regler om beregning av standardtillegget:
- Arbeidstakere som disponerer varebil klasse 2 eller lastebil med totalvekt under 7501 kg kan i visse tilfeller kreve et særskilt bunnfradrag eller individuell fastsettelse av fordelen. Se punktet Varebiler klasse 2 og lastebiler mindre enn 7501 kg.
Biltyper utenfor standardreglene
Standardreglene gjelder ikke for følgende biler, se FSFIN § 5-13-1 annet ledd:
- lastebiler med totalvekt på 7.500 kg eller mer og busser med mer enn 15 passasjerplasser
- biler som det er forbud mot å benytte til annen privatkjøring enn arbeidsreiser i følge lov eller forskrift
- biler som er registrert for ni passasjerer eller mer såfremt de brukes i kjøreordning organisert av arbeidsgiver for transport av ansatte på arbeidsreise og ikke brukes privat utover arbeidsreise
Reglene for beregning av fordel ved privat bruk av denne typen biler er behandlet i punktet Utenfor standardregelen - individuell verdsettelse nedenfor.
Hvilke personer omfattes av standardregelen
Standardregelen gjelder for:
- skattytere som regnskapsbehandles for bruk av bil i yrket, herunder egen virksomhet
- arbeidstakere (ikke næringsdrivende) som bruker bil privat og bilen er stilt til disposisjon av/gjennom arbeidsgiver
Reglene gjelder selv om en ansatt er hovedaksjonær i det selskapet han arbeider i, forutsatt at bilen er stilt til disposisjon for vedkommende i egenskap av å være ansatt.
Hvis standardregelen ikke gjelder:
Det kan være tilfeller der personer som ikke er omfattet av standardregelen får bil stilt til disposisjon. Dette kan f.eks. gjelde:
- aksjonærer som ikke utfører arbeid for selskapet de er medeiere i
- deltakere som ikke utfører arbeid for selskapet de er medeiere i
- pensjonister
Se om fordelsbeskatningen av pensjonister, aksjonærer og deltakere i eget avsnitt nedenfor.
Privat bruk
Betydningen av skillet mellom privat bruk og yrkeskjøring
Det er et absolutt krav at bilen rent faktisk er brukt privat av den ansatte for i det hele tatt å kunne skattlegge den ansatte for fordel ved privat bruk. Videre vil både privat og yrkesrelatert kjøremengde og -lengde kunne påvirke beregningsgrunnlaget for standardtillegget. Det er således viktig å skille mellom privat bruk og yrkeskjøring.
Definisjon av privat kjøring
All kjøring som ikke anses å være yrkeskjøring, regnes som privat kjøring. Arbeidsreiser (det vil si kjøring mellom hjem og fast arbeidssted) og besøksreiser til hjemmet går under kategorien privat kjøring. Yrkesreiser er typisk reiser mellom fast arbeidssted og en kunde. "Rene" private reiser som å besøke venner eller å handle mat regnes selvsagt som privat kjøring.
Du avgjør om en kjøretur er en arbeidsreise eller en yrkesreise ut fra en definisjon av:
- hva som er et fast arbeidssted, FSFIN § 6-44-11,
- hva som er en arbeidsreise, FSFIN § 6-44-12, og
- hva som er en yrkesreise, FSFIN § 6-44-13
Andre kilder til informasjon om klassifiseringen:
- Arbeidsreise - yrkesreise
- Klassifisering av reise som arbeidsreise eller yrkesreise (Skatte-ABC)
Vurdering av om bilen blir brukt privat
I praksis ligger bevisbyrden på den ansatte og arbeidsgiver i vurderingen av om bilen er brukt privat eller ikke, og eventuelt hvor mye. Det er opp til skattemyndighetene å gjøre en konkret vurdering om hva de finner mest sannsynlig.
Det er en rekke faktorer som er med i vurderingen av sannsynligheten for at bilen er brukt privat. Noen av disse vil være:
- hvor er bilen parkert utenom arbeidstid - hos arbeidstaker eller hos arbeidsgiver?
- hvor mange førerkort er det i familien?
- hvor mange andre biler disponeres og hvilke type biler er dette?
- hvilken stand er privatbilen(e) i og hva er kilometerstanden på disse?
- hvilken stand er yrkesbilen i og er antall kjørte kilometer forenelig med den type virksomhet som bilen brukes i?
- hvordan er familiesammensetningen?
- hvor ligger privatboligen?
- er firmabilen egnet til privatkjøring?
Hvis du har en korrekt ført kjørebok som dokumentasjon for den totale kjøringen gjennom året er det et godt utgangspunkt for å bevise at all kjøring er yrkeskjøring. Du kan lese mer om kravene til en kjørebok i temaet kjørebok. Skattemyndighetene vil ikke legge stor vekt på utsagn fra, eller avtale med, arbeidsgiver om at arbeidstaker ikke har tillatelse til å bruke bilen privat, med unntak av de tilfeller der arbeidsgiver har hatt tilfredsstillende kontroll med at bilen faktisk ikke er brukt privat.
Det er ikke avgjørende at:
- arbeidstakeren selv ikke har førerkort dersom bilen faktisk er brukt privat, f.eks. at arbeidstakerens nærstående har benyttet bilen
- arbeidstakeren har annen bil til disposisjon privat
- det oppbevares verktøy eller lignende i bilen
Unntak for sporadisk bruk
Reglene om beskatning av bilfordel gjelder ikke hvor den private kjøringen bare er "sporadisk". Ved sporadisk bruk skal arbeidstaker altså ikke bli beskattet for privat bruk i det hele tatt. Den private bruken anses som sporadisk når bruken ikke overstiger 10 kalenderdager per år, og samlet privat årlig kjørelengde ikke overstiger 1 000 kilometer, se FSFIN § 5-13-2. Begge vilkår må være oppfylt for at bruken skal anses som sporadisk. Om ett av vilkårene ikke er oppfylt utløses fordelsbeskatning (standardtillegg) på vanlig måte. Ved bruk av flere biler tilhørende arbeidsgiver, er det den samlede bruken som ikke må overstige begrensningene ovenfor.
Ifølge Skatte-ABC punkt 7.2. Arbeidsgivers bil - sporadisk bruk vil det avgjørende være antall påbegynte døgn skattyter har brukt arbeidsgivers bil. Har skattyter lånt bil, anses den å være brukt også dager der den står parkert. Om skattyter f.eks. låner en bil i 11 dager for å reise på hyttetur, vil grensen på 10 dager være overskredet selv om bilen har stått parkert ved hytta mesteparten av tiden.
Utgifter som dekkes av standardtillegget
Betalt eller refundert av arbeidsgiver
Standardtillegget omfatter arbeidsgivers dekning av alle bilutgifter vedrørende skattyter og hans husstands private bruk av bilen, se FSFIN § 5-13-3. Det vil si at selv om arbeidsgiver dekker slike utgifter vil arbeidstaker kun bli beskattet for standardtillegget. Hvis det er skattyter som betaler utgiftene og deretter får disse refundert av arbeidsgiver, må skattyter levere originalbilag til arbeidsgiver som vedlegges arbeidsgivers regnskap for at utgiftene skal bli omfattet av standardtillegget.
Eksempler på type utgifter som dekkes
Det er kun "bilutgifter" som dekkes. Som bilutgifter regnes utgifter til:
- drivstoff (inklusive på ferieturer og andre private turer)
- vedlikehold
- reparasjoner
- assistanse ved havari
- forsikring
- dekkskift (under tvil)
- lading av el-bil (installasjon av ladestasjon hjemme omfattes ikke)
Hvis ovennevnte utgifter dekkes av arbeidsgiver i forbindelse med privatkjøring, anses disse som bilutgifter som inngår i standtillegget for privat bruk av bil. Det betyr at skattyter ikke må skatte ekstra av slike ytelser. Skatteetaten har i epost til dib skrevet at utgifter i forbindelse med hjelp til dekkskifte under tvil kan sies å være bilutgifter på linje med utgifter til drivstoff, reparasjoner og assistanse ved havari.
Pådratt av hvem
Det har ingen betydning om det er skattyter selv, hans ektefelle, barn eller andre som har pådratt kostnaden.
Du finner også informasjon om utgifter som nevnt ovenfor i Skatte-ABC punkt 12. Hva tillegget for fordel ved privat bruk av bil omfatter.
Utgifter som ikke dekkes av standardtillegget
Det er kun utgifter som regnes som bilutgifter som inngår i standardtillegget. Kostnader til ferge, bompenger, piggdekkavgift, parkeringsavgift og trafikkbøter anses ikke som bilutgifter, og er derfor ikke med i tillegget for privat bruk av bil, se FSFIN § 5-13-3 siste setning.
Dekker arbeidsgiveren slike utgifter som pådras i forbindelse med privat bruk, herunder ved kjøring mellom hjem og fast arbeidssted (arbeidsreise), skal kostnadsdekningen behandles som ordinær lønn. Slike ytelser må altså skattyter skatte av i tillegg til standardtillegget. Dette gjelder også når utgiften dekkes ved klippekort. Det samme gjelder abonnement/månedskort/årskort o.l. såfremt dette er kjøpt/tegnet hovedsakelig av hensyn til den private bruken. Se Skatte-ABC under emnet Bil - privat bruk punkt 12.3.2.
Du finner mer informasjon om den skattemessige behandlingen av utgifter som ikke anses som bilutgifter i Skatte-ABC under emnet Naturalytelser i arbeidsforhold punktene 6.34.2, 6.34.3 og 6.34.4. Slike ytelser kan være skattefrie dersom utgiftene er pådratt i forbindelse med yrkesreiser/i yrket.
Listepris (bil og ekstrautstyr)
Hovedimportørens listepris
Ifølge FSFIN § 5-13-4(1) skal bilens listepris settes til hovedimportørens listepris på tidspunktet for første gangs registrering, inklusive merverdiavgift og vrakpant, eksklusive frakt- og registreringsomkostninger. Dette gjelder selv om bilen kjøpes brukt. Videre skal listeprisen tillegges listepris for ekstrautstyr som ikke bare har verdi for yrkesbruken, uavhengig av om ekstrautstyret er kjøpt samtidig med bilen eller på et annet tidspunkt. Det betyr at ekstrautstyr og spesialinnredning som kun har verdi for yrkesbruken ikke skal legges til ved beregning av standardfordelen.
Her finner du listeprisen på bil tilbake til 1996 ved søk på årsmodell og bilmerke/modell. Søkefunksjonen er utarbeidet av Skatteetaten. Prisene er fastsatt til hovedimportørens veiledende pris for vedkommende bilmodell levert importsted, inklusiv merverdiavgift og vrakpant.
Ekstrautstyr
Eksempler på ekstrautstyr som skal medregnes er vinterhjul, radio/musikkanlegg, navigasjonsutstyr, lasteholdere, skiboks, tilhengerfeste, fastmontert utstyr til mobiltelefon mv.
Blir det på et senere tidspunkt kjøpt ekstrautstyr til bilen som ville påvirket listepris om utstyret hadde blitt kjøpt samtidig med bilen, skal slikt utstyr tillegges bilens listepris og dermed inngå i grunnlaget for beregning av standardfordelen fra og med den måneden ekstrautstyret ble anskaffet.
Reduksjon av listepris
Listeprisen skal ikke reduseres selv om prisen på bilen senere har gått ned eller fordi bilen har reklame. Kampanjepris kan i særlige tilfeller brukes som listepris. Se mer om justeringer i listeprisen (eller manglende adgang til) i Skatte-ABC punkt 11.1 Generelt første og andre avsnitt.
Bil anskaffet i eller fra utlandet
Her brukes normalt listepris som ny i Norge, se Skatte-ABC punkt 11.1 Generelt tredje til sjette avsnitt. Hvis derimot arbeidstakeren oppholder seg i utlandet og bilen ikke er anskaffet i Norge, settes listepris til opprinnelig listepris som ny i oppholdslandet, jf. FSFIN § 5-13-4(2).
Ingen listepris
Kan skattyteren ikke dokumentere opprinnelig listepris som ny, må den fastsettes ved skjønn. Dersom det ikke foreligger listepris for ekstrautstyr, skal du legge til anskaffelsesverdien på utstyret.
Listepris ikke i forhold til fordel privat bruk
Fastsetting av fordelen ved skjønn
I særlige tilfeller hvor listeprisen klart ikke står i forhold til fordelen ved den private bruk, kan fordelen fastsettes ved skjønn, se FSFIN § 5-13-5(2). Dette gjelder både hvor listeprisen leder til for høyt eller for lavt standardtillegg. Denne bestemmelsen skal bare brukes hvor avviket er betydelig.
Skatte-ABC punkt 8.2.6. Særlige tilfeller hvor listepri nevner følgende eksempler på at særregelen kan være aktuell å bruke:
- Biler registrert som lastebil med en vekt fra 3 500 kg inntil 7 500 kg og enkelte større eller spesialinnredede varevogner (for høy beregnet fordel basert på listepris)
- Dersom det er foretatt svært omfattende ombygging eller restaurering av bilen som fører til at markedsverdien langt overstiger listepris ved førstegangsregistrering (for lav beregnet fordel basert på listepris)
- Veteranbiler med en markedsverdi som langt overstiger listepris ved førstegangsregistrering (for lav beregnet fordel basert på listepris)
Hvis du er i tvil kan det være lurt å ta kontakt med skattekontoret ved vurdering av om unntaksregelen kommer til anvendelse.
For lav standardfordel
Hvis standardfordelen blir for lav kan man ved fastsettingen av fordelen benytte en hjelpestørrelse i form av en korrigert listepris som multipliseres med den/de relevante prosentsatsen(e) etter standardregelen, se satsforskriften § 5 fjerde ledd. Markedsverdi vil i disse tilfellene normalt kunne brukes som korrigert listepris.
For høy standardfordel
Hvis standardfordelen blir for høy, og firmabilordningen varer hele året, skal den skjønnsmessig fastsatte fordelen settes til kr 65 000 (2025)/ kr 63 000 (2024), se satser og satsforskriften § 5 tredje ledd.
Arbeidstakeren har hatt fri bil hele året. Eksemplet bruker 2025-tall.
Bilen er en varevogn som er spesialinnredet av hensyn til arbeidstakers jobb og har en listepris ved førstegangsregistrering på kr 1 500 000. Uten spesialinnredning ville listeprisen vært kr 500 000. Ved å følge standardreglene blir skattefordelen kr 336 230. I dette tilfellet er listeprisen åpenbart for høy i forhold til fordelen ved privat bruk og den skjønnsmessige fordelen kan da settes til kr 65 000. Se satser.
Innrapportering
Fordel ved privat disponering av arbeidsgivers bil i de tilfellene hvor listeprisen klart ikke står i forhold til fordelen ved den private bruk skal rapporteres i A-meldingen som Bil - fri bil annen.
Varebil klasse 2 og lastebiler mindre enn 7501 kg
Hvilke biler omfattes?
Reglene gjelder for følgende biler (elbil og vanlig):
- Varebil klasse 2
- Lastebiler under 7501 kg
Det må foreligge et tjenstlig behov for at bilene skal omfattes av reglene. Hvis det ikke kan dokumenteres et tjenstlig behov vil den private bruken bli beskattet etter standardregelen
Du kan lese bestemmelsen i FSFIN § 5-13-1 fjerde ledd.
Alternativ 1 - sjablongmetode med særskilt bunnfradrag
Den private fordelen kan verdsettes på to alternative måter, jf. FSFIN § 5-13-1 fjerde ledd.
Det første alternativet er at den private fordelen ved bruk av arbeidsgivers yrkesbiler verdsettes etter sjablongmetoden for ordinære firmabiler (standardregelen), men med et særskilt bunnfradrag for å ta hensyn til at yrkesbiler i mindre grad enn ordinære firmabiler er egnet til privat bruk. Reduksjonen skjer ved at listeprisen reduseres med 50%, begrenset oppad til kr 150 000 (bunnfradrag), se Satsforskriften § 5 sjette ledd. For biler som er eldre enn 3 år per 1. januar i inntektsåret settes listeprisen til 75% av bilens listepris som ny før bunnfradraget beregnes. For yrkesbiler som skattlegges etter denne metoden er det ikke anledning til å redusere listeprisen etter reglene for yrkeskjøring over 40 000 km i tillegg til bunnfradraget.
Se Skatte-ABC punkt 10.2.2 Standardregel med særskilt bunn.
Følgende gjelder for 2022: Ved reduksjon av listeprisen for elbil har Skatteetaten uttalt til dib at man må velge enten bunnfradrag eller reduksjon med 80% av listepris for elbil.
En elektriker disponerer en varebil klasse 2 i hele 2025, og det foreligger et tjenstlig behov. Bilen er registrert i 2020 (over 3 år gammel) og har en listepris som ny på kr 500 000 inklusive ekstrautstyr. Privat kjøring utgjør så mye at det er lønnsomt for elektrikeren å skattlegges etter sjablongmetoden for varebil klasse 2 og små lastebiler.
Listepris blir redusert til 75% av verdien pga alder | kr 500 000 x 75% | kr 375 000 |
- Bunnfradrag på 50% av justert listepris (maks kr 150 000) | kr 375 000 x 50% = kr 187 500 | kr 150 000 |
= Grunnlag fordelsbeskatning av privat bruk | kr 225 000 | |
Skattepliktig fordel av privat bruk yrkesbil | kr 225 000 x 30% | kr 67 500 |
Alternativ 2 - Verdsettelse etter kilometersats (individuell verdsettelse)
Den private fordelen kan som nevnt ovenfor verdsettes på to alternative måter, jf. FSFIN § 5-13-1 fjerde ledd.
Ved valg av alternativ nummer to verdsetter man den private fordelen ut fra arbeidstakers faktiske private bruk (kilometersats). Fastsettelse basert på kilometersats forutsetter at det føres en elektronisk kjørebok som administreres av arbeidsgiver. Den elektroniske kjøreboken skal dokumentere total kjørelengde og total lengde for yrkeskjøring, slik at differansen utgjør antall kilometer bilen er benyttet privat. Muligheten for å fastsette fordel etter kilometersats gjelder for all privatkjøring, og ikke bare reiser til og fra jobb. Skattedirektoratet fastsetter årlig kilometersatsen for beregning av privat fordel basert på faktisk bruk, se .
For å avgjøre hva som er yrkeskjøring kan du lese om klassifisering av reise som arbeidsreise eller yrkesreise i Klassifisering av reise som arbeidsreise eller yrkesreise.
Krav om elektronisk kjørebok
Det stilles krav til at den skattepliktige bruker en elektronisk kjørebok for å dokumentere faktisk bruk. Kjøreboken skal administreres av arbeidsgiver. Se også temaet om Kjørebok.
En elektriker disponerer en varebil klasse 2 som firmabil i hele 2025, og det foreligger et tjenstlig behov. Per 31.12.25 viser den elektroniske kjøreboken som administreres av arbeidsgiver at total kjøring i 2025 utgjør 20 000 km. Av dette er 12 000 km yrkeskjøring. Privat kjøring gjennom året utgjør da 8 000 km (differansen mellom det samlede antall kilometer bilen er kjørt og den dokumenterte yrkeskjøringen). Den private kjøringen skattlegges etter en fast sats på kr 3,40 per kilometer i 2025.
Skattepliktig fordel av privat bruk yrkesbil = 8 000 km x kr 3,40/km = kr 27 200
Bytte av metode for verdsetting i løpet av året
Arbeidsgiver og arbeidstaker er bundet av valgt metode for verdsetting for hele inntektsåret. Unntak fra dette gjelder likevel hvis elektronisk kjørebok anskaffes og tas i bruk i løpet av inntektsåret. I slike tilfeller vil individuell verdsetting kunne gjøres fra og med den første hele måneden slik kjørebok brukes. Se SKD 3/17 Meldingen om skattefastsettingen for inntektsåret 2016.
Innrapportering
Fordel ved privat bruk av yrkesbil som skal verdsettes etter sjablongmetode basert på listepris med bunnfradrag skal rapporteres i A-meldingen som Bil - yrkesbil - tjenestlig behov - listepris.
Fordel ved privat bruk av yrkesbil som skal verdsettes individuelt etter kilometersats for privat bruk skal rapporteres i A-meldingen som Bil - yrkesbil - tjenestlig behov - kilometer.
Sykepenger
Fordel fri bil skal være med i beregning av sykepenger dersom ytelsen bortfaller under sykefraværet.
Fradragsrett for arbeidsgiver
For arbeidsgiver vil dekning av kostnader til firmabil være skattemessig fradragsberettiget som lønn, jf. sktl. § 6-1.