Kort oppsummert

Bakgrunnen for endringen

Mye tyder på at utviklingen de senere årene har gått i retning av at stadig flere butikker og tjenesteleverandører ikke lenger aksepterer kontanter som betalingsmiddel. Noe av forklaringen på dette kan være at bestemmelsen har vært uklar.

En endring er at bestemmelsen nå er utformet som en plikt for den næringsdrivende til å tilby kontant betaling, mens den tidligere bestemmelsen var utformet som en rett for forbrukeren til å betale med kontanter. Formålet med denne endringen er å tydeliggjøre at det ikke er adgang til å avtale seg bort fra reglene om rett til kontant betaling.

Noen viktige grunner til å sikre forbrukeres rett til å betale med kontanter er:

  • Enkelte grupper forbrukere har av ulike grunner vansker med å benytte andre betalingsmidler enn kontanter. Dette kan gjelde eldre, barn, personer med nedsatt funksjonsevne og turister på reise i Norge.
  • Kontanter som betalingsmiddel innebærer en beredskapssikkerhet, og ved å opprettholde muligheten til å betale med kontanter, vil kontanter fortsatt være en reell beredskapsløsning i tilfelle svikt i betalinsformidlingssystemene.
  • Betaling med kontanter ivaretar hensynet til personvernet på en bedre måte enn digitale betalingsløsninger.
Stikkord: prosent, brukar

Retten til å betale med kontanter

Unntak fra retten til å betale med kontanter

Veksel

Brudd på reglene

Relaterte temaer, verktøy og kilder