Kort oppsummert

Garanti- og reklamasjonskostnader er kostnader ved utføring av reparasjoner, bytting av deler mv. på tidligere leverte varer eller tjenester innenfor garantitiden virksomheten opererer med. Selger eller produsent av varer og tjenester pådrar seg normalt et slikt garanti og reklamasjonsansvar for en gitt tid etter levering. Reklamasjonskostnader er kostnader som påløper innenfor forbrukers lovfestede eller avtalte reklamasjonsrett.

Det skilles mellom ikke-separable og separable ytelser regnskapsmessig. Hovedforskjellen på ytelsene er at ikke-separable ytelser er lovpålagte ytelser som følger loven, som f.eks. reklamasjon. De separable ytelsene er ytelser som kommer i tillegg til selve produktet og er garantier eller serviceavtaler som går utover den lovpålagte garantien. De har som oftest også en markedspris som kommer i tillegg til selve varen.

Ikke-separable og separable ytelser blir behandlet forskjellig regnskapsmessig og kan også ha ulik mva behandling.

For serviceavtaler, se temaet om serviceavtaler ved salg av varer og tjenester.

Stikkord: avsetning, garanti, garantiavsetning, garantikostnader, garantiomkostninger, garantisalg, garantistillelse, reklamasjoner, reklamasjonsutgifter, prosent, kostand, omkostning, kostnad, omsetning, salg, kmva, klær

Lovpålagt garantiansvar

Utvidet garantiansvar

Små foretak