Godtgjørelse for hjemmekontorkostnader

Lønn

Hjemmekontor vs ordinært leieforhold

Betaler arbeidsgiveren arbeidstakeren for disponering av eiendom/kontor må arbeidsgiveren vurdere om utbetalingen er en utgiftsgodtgjørelse for et hjemmekontor eller et vederlag for et ordinært (reelt) leieforhold.

For at det skal foreligge et utleieforhold, må lokalene faktisk brukes til arbeidsgiverens formål. Dette kan skje ved at:

  • arbeidstakeren bruker de utleide lokalene til å arbeide for arbeidsgiveren, enten alene eller sammen med andre, eller til å holde lager for arbeidsgiveren, eller
  • lokalene brukes av arbeidsgiveren uten at arbeidstakeren utøver noen form for bruk.

I et reelt leieforhold vil leietakeren normalt overta full bruksrett til lokalene, uten at utleieren samtidig kan bruke dem. For at det skal foreligge et reelt leieforhold hvor arbeidstakeren bruker lokalene, må denne bruken kunne anses utøvet på vegne av arbeidsgiveren (som er leietaker) og ikke av arbeidstakeren i egenskap av eier av eiendommen.

Her følger noen momenter som taler for at det foreligge et reelt leieforhold, merk at dette ikke er noen uttømmende liste og ingen av momentene er avgjørende alene:

  • Skriftlig leieavtale
  • Ekslusiv disposisjonsrett
  • Egen inngang
  • Eget sanitæranlegg
  • Innreding/driftsmidler i lokalet eies av selskapet
  • Andre ansatte har også tilgang til lokalene
  • Kundemottak i lokalene
  • Vareutlevering fra lokalene
  • Eks. Skilting av lokalene, oppført i telefonkatalogen, på selskapets brevark eller internettsider

For flere momenter se Skatte-ABC

Se Skatte-ABC for mer om redegjørelse av grensen mellom leieinntekt og utgiftsgodtgjørelse. Se også emnet om godtgjørelse for hjemmekontor i Skatte-ABC.

Stikkord: prosent, leasing, leig, godtgjersl, kostand, omkostning

Merverdiavgift

Hjemmekontor i forbindelse med korona