Kort oppsummert

Registreringsplikt i mva registeret

Salgstransaksjoner

Kjøpstransaksjoner

Omsetninger av tidsskrifter og bøker

Sponsorinntekter og reklamevirksomhet

MVA
3 Salg og uttak av varer og tjenester (høy sats)
Konto
3020 Salgsinntekt tjenester, avgiftspliktig, høy sats
Kredit

Merverdiavgift

Sponsorinntekter

Sponsorinntekter er en vesentlig inntektspost for mange ideelle organisasjoner. Sponsoravtaler kan omfatte ulike ytelser og motytelser, f.eks. når et idrettslag har reklame på draktene mot å få draktene gratis. En organisasjon som har sponsorinntekter og reklamevirksomhet av et visst omfang kan utløse avgiftsplikt etter mval. § 3-1. Organisasjonen som mottar sponsing og organisasjonen som bidrar med sponsormidler regulerer ofte dette i en samarbeidsavtale. Samarbeidsavtalen regulerer hvilke ytelser sponsorvederlaget er ment å dekke. I de aller fleste tilfellene vil sponsorinntektene være avgiftspliktige for organisasjonene og dette skyldes at gjenytelsen er reklametjenester. Sponsorinntektene vil være merverdiavgiftspliktig når organisasjonens samlede avgiftspliktige inntekter er over beløpsgrensene satt i mval. § 2-1. Avgiftsplikten for sponsorinntekter vil som regel ikke være prisdrivende da alle sponsorer som er registrert i mva-registeret vil kunne trekke fra mva i sitt eget avgiftsregnskap. Selskaper unntatt fra mva-plikten har således ikke rett til fradrag etter mval. § 8-1. Inntekter og kostnader forbundet med slike sponsoravtaler skal inntektsføres og kostnadsføres til virkelig verdi.

Unntak

Det foreligger noen unntak fra hovedregelen i henhold til SKD 260308 - "Merverdiavgift for veldedige og allmennyttige organisasjoner og institusjoner" (listen er ikke uttømmende):

  • Dersom det ikke foreligger noen samarbeidsavtale om gjenytelser eller verdien på gjenytelsen er av begrenset verdi vil støtten bli ansett som gave og faller utenfor mva-plikten.
  • Sponsorinntekter kan være avgiftsfrie, men da må dette legitimeres med at de ulike gjenytelsene som inngår i samarbeidsavtalen spesifiseres med tilhørende beløp.

Reklame

Det er som hovedregel ingen avgiftsrettslig forskjell mellom andre næringsdrivende og en organisasjon som mottar vederlag for å yte reklametjenester, se mval. § 3-1. Arenareklame hvor organisasjonen stiller plass tilgjengelig på en idrettsarena regnes som en avgiftspliktig reklametjeneste etter mval. § 3-1.

Unntak

  • Annonser i medlemsblad, program ol. som ikke har flere utgivelser enn fire ganger i løpet av en 12 måneders periode er unntatt mva, se mval. § 3-12 (1) c. I tilfeller hvor en organisasjon gir ut et årsprogram med annonser og det i forbindelse med forskjellige arrangementer legges et bilag som ikke inneholder annonser vil ikke dette bli ansett som en ny utgivelse, se fmva. § 3-12-3 (2).
  • Rabattavtaler er ikke avgiftspliktig for rabatten, når den ikke må anses som betaling for avgiftspliktige ytelser.

Donasjoner

Donasjoner som blir gitt til ideelle organisasjoner ved at giver i tillegg til selve donasjonen kjøper varer, skal tas med i beregningsgrunnlaget for merverdiavgift, jf. mval § 4-2. Forutsetningen for at donasjonen er avgiftspliktig er at den er obligatorisk for å få levert varen(e), se BFU 16/13.

Stikkord: donasjon, draktsponsing, draktsponsor, gaver, idrettssponsing, mva foreninger, sponse drakter, sponsing, sponsoravtale, sponsorinntekter, sponsormideler, sponsormidler, sponsorstøtte, prosent, gåv, presang, sport, merverdiavgift, moms, intekt, kmva, klær, komandittselskap, kommandittselskap

Gaveinntekter

Tilskudd

Ansatte og frivillige medarbeidere