+Kort oppsummert
Særregelen om opsjoner mv. i arbeidsforhold - hvilke opsjoner gjelder den for?
Tilknytning til arbeidsforhold
Når den ansatte får / erverver opsjonen
Innløsning og salg av opsjoner
Opsjonsskatteordningen for oppstarts- og vekstselskaper
I sktl. § 5-14 annet ledd finner du egne regler om skattlegging av ansatteopsjoner i såkalte oppstarts- og vekstselskaper. Hvis opsjonene deles ut i henhold til denne ordningen vil verken tildeling eller innløsning av opsjonen utløse skatteplikt. Skattleggingen skjer først når aksjene realiseres og eventuell gevinst eller tap skattlegges etter reglene i aksjonærmodellen i sktl. § 10-30 flg. Det er altså ingen lønnsbeskatning på slike opsjoner selv om de er tildelt i arbeidsforhold.
Ovennevnte regler ble innført i 2022 og i forbindelse med overgangen til de nye reglene ble det gitt overgangsregler om at aksjer som erverves på grunnlag av opsjoner som er tildelt etter de tidligere reglene, på nærmere vilkår skal skattlegges etter reglene i den nye ordningen. Se Overgangsregler for opsjoner i små oppstartselskaper etter de tidligere reglene (Skatte-ABC).
Det er en rekke vilkår knyttet til selskapet, de ansatte og opsjonene. Med virkning fra 13. mars 2025 gjelder følgende terskler:
- Selskapet kan ikke ha flere enn 150 ansatte året før tildeling (tidligere var grensen 50 ansatte)
- Selskapets balansesum året før tildeling kan ikke overstige 200 mill. kroner (tidligere var grensen 80 mill. kroner)
- Selskapet kan ikke være eldre enn 12 år i tildelingsåret (tidligere var grensen 10 år)
Du finner ytterligere omtale av reglene i Skatte-ABC Ansatteopsjoner i selskap i oppstarts- og vekstfasen.
Ovennevnte regler ble innført i 2022 og i forbindelse med overgangen til de nye reglene ble det gitt overgangsregler om at aksjer som erverves på grunnlag av opsjoner som er tildelt etter de tidligere reglene, på nærmere vilkår skal skattlegges etter reglene i den nye ordningen. Se Overgangsregler for opsjoner i små oppstartselskaper etter de tidligere reglene (Skatte-ABC).
Skattedirektoratet har besvart enkelte spørsmål om forståelsen av reglene i en prinsipputtalelse datert 31.7.2023:
- Om kravet til gjennomsnittlig arbeidstid kan oppfylles under permittering (ja)
- Opsjoner tildelt ansatte før tiltredelse - vilkåret om minst 25 timers arbeidstid (faller utenfor ordningen)
- Opsjonsavtalens bestemmelser om opptjeningstid, og forholdet til 3-årskravet (den faktiske innløsningen er avgjørende for om 3-årskravet er oppfylt)
- Betydningen av manglende innrapportering
Det er gitt nærmere regler om ordningen i FSFIN § 5-14-12.
Opplysningsplikt
Arbeidsgiver har opplysningsplikt om tildelte og innløste opsjoner etter ordningen. Se skatteforvaltningsforskriften § 7-10-35 til § 7-10-37, jf. skatteforvaltningsforskriften § 7-10-34.