Kompensasjonsordning 4 - november 2021 - februar 2022
Kompensasjonsordning 3 - mars-oktober 2021
Kompensasjon for tapt varelager
Kompensasjonsordning 2 - september 2020-februar 2021
Endringer i kompensasjonsordning 2
Som følge av at det fra mars 2021 gjelder så store endringer for kompensasjonsordningen som følge av statsstøtterettslig grunnlag, har Næringsdepartementet valgt å regulere disse tilskuddsperiodene i egen forskrift. Se egen omtale av kompensasjonsordning 3.
Kompensasjonsordning 2 gjelder etter endringen for perioden september 2020 til og med februar 2021.
Endringene gjør det aktuelt for flere å søke om kompensasjon under kompensasjonsordning 2. Det kan også være aktuelt å sende inn ny korrigert søknad for foretak som allerede har mottatt kompensasjon etter denne ordningen. Mange av endringene har virkning helt tilbake til september 2020.
Ny frist for alle tilskuddperioder
Fristen forlenges for alle tilskuddsperioder fra 15. juni, til 15. oktober 2021.
Dekning av kostnader til tapt varelager
Dekning av kostnader til tapt varelager innføres fra tilskuddsperioder fra og med november 2020.
Øvrige endringer i korttekst:
- Barnehager som eventuelt har opplevd omsetningsfall på minst 30 % og omsetningsfallet hovedsakelig skyldes koronapandemien kan søke.
- Foretak som enten har vært overdrager eller overtaker i fisjon registrert 1. januar 2020 eller senere, har ikke vært omfattet av tilskuddsordningen. Her er det gjort endringer som kan være aktuelle for relativt mange fisjonerte selskaper.
- Selskaper som allerede har søkt og fått avslag med grunnlag i for sent levert skattemelding, kan søke på nytt nå.
- Kostnader som følger av avtale inngått etter 1. september 2020, som erstatter avtale inngått før 1. september 2020, kan nå likevel tas med dersom ny avtale er nødvendig for å opprettholde effektiv drift og kostnadene ved den nye avtalen ikke er høyere enn de var etter avtalen som er erstattet.
Mer informasjon om endringene
Se oppdatert forskrift for mer detaljer. Se også nærmere omtale på bl.a regnskapsnorge.no
Innledning
Regjeringen la den 10. november 2020 frem forslag om ny kompensasjonsordning på inntil 5 milliarder kroner, som også gjelder for bedrifter med stort omsetningsfall som følge av koronapandemien. Det var tidligere varslet at den nye ordningen kun ville gjelde for reiselivsnæringen, men fordi koronasitusjonen har forverret seg foreslås det å videreføre en generell ordning for hele næringslivet. Regjeringen forhandlet frem en flertallsløsning 16. november.
Se nærmere i Lov om midlertidig tilskuddsordning for foretak med stort omsetningsfall etter august 2020 og forskriften til ordningen, som ble vedtatt henholdsvis 18. og 21. desember 2021.
I likhet med resten av Europa, treffes Norge av nye smittebølger og det er da nødvendig å innføre mer inngripende smitteverntiltak igjen. Utviklingen i norsk næringsliv som følge av dette viser at det er nødvendig med mer omfattende støtteordninger. Målet er å hjelpe ellers lønnsomme og omstillingsdyktige bedrifter gjennom krisen.
Ordningen skulle i utgangspunktet gjelde for perioden 1. september 2020 til 30. april 2021. Regjeringen har sagt at de økonomiske tiltakene kommer til å vare så lenge krisen varer og tilpasses smitteverntiltakene. Se informasjon om de løpende endringene. Se også på kompensasjonsordning.no for de til enhver tid besluttete endringene/reglene.
I revidert nasjonalbudsjett lagt frem i mai 2021 foreslås ordningen forlenget ut oktober 2021. Det forutsettes godkjennelse fra ESA. Regjeringen har bedt om fullmakt fra Stortinget til å avvikle kompensasjonsordningen etter fra september 2021 dersom behovet for ordningen er mindre enn antatt og gjenåpningen av samfunnet på nasjonalt nivå har kommet tilstrekkelig langt. Samtidig med at ordningen forlenges foreslås den trappet noe ned. Det skal gis sterkere insentiver til aktivitet og målrettes mot bedrifter som har størst omsetningsfall.
Hovedtrekkene i ordningen
Se oversikt over endringer i ordningen som trådte i kraft fra mars 2021.
- Ordningen gjelder for de samme næringene som kompensasjonsordning 1, og er åpen for foretak med mer enn 30 prosent omsetningsfall som følge av koronapandemien. Se nærmere om vilkår for å få tilskudd.
- Kompensasjonsordning 2 bygger på kompensasjonsordning 1 som ble forvaltet av Skatteetaten. Brønnøysundregistrene skal forvalte den nye ordningen. Søknad sendes inn på www.kompensasjonsordning.brreg.no.
- 4. januar åpnet Brønnøysundregistrene bemannede veiledningstjenester for bedriftene i et samarbeid med Revisorforeningen og Regnskap Norge. Se nærmere om faglig support.
- Ordningen gjelder for perioden fra 1. september 2020 ut februar 2021 (ble endret i juni 2021 som følge av Kompensasjonsordning 3 ble etablert).
- Støtte vil beregnes for to måneder av gangen.
- Støtteordning til bedriftene åpnet 18. januar og alle som kvalifiserer til støtte og som har gjort nødvendige forberedelser på forhånd, vil få pengene utbetalt i løpet av 2-3 virkedager etter at de har søkt.
- Søknader for periodene september/oktober og november/desember kan sendes inn fra 18. januar med søknadsfrist 15. oktober (fristen ble endret i juni 2021 som følge av Kompensasjonsordning 3 ble etablert).
- Søknader for perioden januar/februar kan sendes inn fra 15. mars 2021 med søknadsfrist 15. oktober (fristen ble endret i juni 2021 som følge av Kompensasjonsordning 3 ble etablert).
- Søknader for perioden mars/april dekkes nå i kompensasjonsordning 3.
- Støtten beregnes med utgangspunkt foretakets faste, uunngåelige kostnader, ganget med omsetningsfall i prosent og ganget med en justeringsfaktor. Når omsetningsfallet inngår i beregningsmodellen vil støtten øke dersom strengere smitteverntiltak fører til at bedriftene får høyere omsetningsfall.
- Omsetningsfall og faste uungåelige kostnader beregnes på samme måte som i kompensasjonsordning 1, men det legges til grunn tomånedersperioder. Det vil si at samlet omsetning i september og oktober 2019 sammenlignes med samlet omsetning i september og oktober 2020, og tilsvarende for november/desember og januar/februar.
- Foretak som ikke hadde omsetning i referanseperioden i 2019 kan ikke søke støtte for den aktuelle tomånedersperioden.
- Når justeringsfaktoren er på 0,7 betyr det at ordningen kan dekke inntil 70 prosent av foretakenes faste, uunngåelige kostnader, avhengig av størrelsen på omsetningsfallet. Et foretak med 50 prosent omsetningsfall vil få dekket 35 prosent av kostnadene, mens et foretak med 100 prosent omsetningsfall vil få dekket 70 prosent av kostnadene. Justeringsfaktoren er altså 0,7 for september og oktober, 0,85 for november og desember og 0,8 for januar og februar.
- For å regnes som fast, uunngåelig kostnad må kostnaden knytte seg til avtale inngått før 1. september 2020.
- Det er ikke noen sesong- eller vekstfaktor for beregning av tilskudd i kompensasjonsordning 2.
Se mer om søknad, regler og beregning av tilskudd samt begrensninger i tilskuddet.
En ny robust og digitalisert ordning i Brønnøysundregistrene tar over
Skatteetatens kompensasjonsordning fra april i år ble satt opp på svært kort tid, og var kun ment for å vare noen få måneder. Den nye ordningen som forvaltes av Brønnøysundregistrene er presentert på kompensasjonsordning.brreg.no. Den ligner mye på den gamle ordningen, og bedrifter, revisorer og regnskapsfører vil kjenne seg igjen. Forskriften er i stor grad lik den gamle, men med noen justeringer.
Løpende endringer i ordningen
Det foreslår og besluttes løpende endringer i kompensasjonsordningen etterhvert som pandemien utvikler seg og behovene endres. Det anbefales å sjekke de til envher tid gjeldende reglene på kompensasjonsordning.no.
Grensen for maksimal støtte per kalendermåned
Stortinget samtykker i at Nærings- og fiskeridepartementet i 2021 kan redusere grensen for maksimal støtte per kalendermåned per foretak/konsern med inntil 30 mill. kroner til 50 mill. kroner, og innslagspunktet for avkorting med inntil 10 mill. kroner til 20 mill. kroner for den midlertidige kompensasjonsordningen for foretak med stort omsetningsfall som følge av koronapandemien.
Kostnader til intern regnskapsproduksjon
Har du ekstern regnskapsfører får du dette dekket, men ikke om man har intern regnskapsavdeling. Det kommer noe rundt dette forventer Revisorforeningen.
Tilsynsavgifter og destinasjonsselskaper
Betalinger som går til organet som gjennomfører ulike tilsyn og ulike destinasjonsselskaper.(Kilde: Revisorforeningen)
Kommunale tilskudd påvirker ikke omsetningsfall
Koronatilskudd fra kommuner skal ikke anses som omsetning. Dette er fastsatt i endringer i forskriften 10.3.21. Unntaket gjelder uspesifisert støtte fra kommunene som er gitt i tråd med regelverket om bagatellmessig støtte.
Næringsdepartementet har i et svar til Stortinget sagt at det legges opp til at støtte fra kommunene tildelt som bagatellmessig støtte, ikke kommer til fratrekk dersom bedriften også mottar støtte i den generelle kompensasjonsordningen. Departementet understreker at forutsetningen for å unngå avkortningsproblematikk er at de kommunale midlene er delt ut som uspesifisert bagatellmessig støtte, dvs. at støtten ikke knyttes direkte opp mot konkrete kostnader eller tap, men gis som generell likviditetsstøtte. Se nærmere om dette på stortinget.no.
Regnskap Norge sier at de har fått signaler om at endringen vil gjelde tilbake til tilskuddsperioden for september/oktober, noe som gjør det aktuelt for mange å sende inn søknader for 2020-periodene og endre allerede innsendte søknader. Løsningen for å sende inn korrigerte søknader er ikke ferdig ennå, men de regner med at løsningen ferdigstilles snarlig. De jobber dessuten for å få forlenget søknadsfristen. Regnskap Norge melder videre at det foreløpig er usikkert om det er aktuelt å endre for kompensasjonsordning 1 også.
Endringer i kompensasjonsordningen for perioden mars til juni 2021
Regjeringen foreslår å gjøre endringer i ordningen for perioden mars til juni. Flere kostnader skal dekkes i kompensasjonsordningen, noe som vil øke støtten for de aller fleste små- og mellomstore bedrifter. Samtidig begrenser regjeringen støtten til de aller største støttemottakerne.
Flere kostnader dekkes:
- Medlemskontingenten til destinasjonsselskapene (driver blant annet med markedsføring av ulike reiselivsdestinasjoner i Norge og leverer også tjenester til reiselivsbedriftene) kan kompenseres gjennom ordningen.
- Kostnader bedriftene blir fakturert av offentlige tilsyn.
- Varelager som er utgått på dato for bedrifter som er pålagt stengt av myndighetene eller som er pålagt skjenkestopp.
Mindre til de store:
- Maksimalt støttebeløp per måned reduseres fra 80 til 50 millioner kroner. I tillegg reduseres innslagspunktet for avkortning av støttebeløpet med 50 prosent fra 30 til 20 millioner kroner. Endringene gjelder fra mars 2021.
- Maksimal støtte per foretak/konsern kan maksimalt utgjøre 10 mill. euro for hele ordningens løpetid, regnet fra mars 2021. Endringene gjelder fra mars 2021.
- Støtteintensiteten kan ikke overstige 70 % for større foretak, det vil si foretak med 50 eller flere ansatte og en årlig omsetning eller balansesum på over 10 mill. euro.
Det gjenstår fortsatt å få på plass enkelte detaljer i regelverket, og det tas forbehold om at endringene blir godkjent av ESA.
Revidert nasjonalbudsjett
I den forlengete perioden juli-oktober som er foreslått i revidert nasjonalbudsjett legges det opp til visse tilpasninger i beregningsmodellen slik at støttebeløpet stiger lineært fra null ved terskelen for støtte (30 % omsetningsfall) og opp til 85 % av faste uunngåelige kostnader når bedriften er helt stengt og ikke har omsetning. Denne beregningsformel legges til grunn fra og med 1. juli: Støtte = Faste unngåelige kostnader × (omsetningsfall i prosent - 30)/100 × faktor.
I tråd med Stortingets anmodningsvedtak foreslår Regjeringen å ta inn kompensasjon for tapt varelager i den generelle kompensasjonsordningen. Se omtale lenger opp om "Kompensasjon for tapt varelager".
Det foreslås å ta inn flyselskaper i ordningen.
Ny søknadsrunde åpner 9. juni
Regjeringens kompensasjonsordning er forsterket og forbedret. Men omleggingen til nytt statsstøtterettslig regelverk har vist seg mer krevende enn forutsatt. Neste søknadsrunde åpner derfor først 9. juni.
Endringene i ordningen må godkjennes av EFTAs overvåkningsorgan, ESA. 20. mai godkjente ESA deler av utvidelsen, med ordningen for tapt varelager. ESA jobber også med å godkjenne den utvidete kompensasjonsordningen i sin helhet, og dette vil komme om kort tid.
Ordningen må etter føringer ESA over på et nytt regelverk og godkjennes på nytt. Det innebærer et omfattende juridisk arbeid som krever store ressurser. Både Brønnøysundregistrene og departementet jobber nå på spreng for å få dette inn i søknadsløsningen. En vesentlig endring som følge av nytt hjemmelsgrunnlag, er at virksomheter ikke kan få tilskudd på mer enn 70 prosent eller 90 prosent (gjelder små foretak ifølge Revisorforeningen) av underskuddet.
Beregning av tilskudd
På Brønnøysundregistrenes nettsider finner du en hjelp til å beregne omsetningsfall og tilskudd.
Som medlem i Regnskap Norge eller Revisoforeningen har du også tilgang til informasjon og kalkulatorer de har utarbeidet for dette formålet.
Omsetningsfallet skyldes i hovedsak koronapandemien
Koronapandemien må være den viktigste årsaken til omsetningsfallet.
Ta utgangspunkt i et tenkt forløp uten koronapandemien:
- Ville foretaket hatt et omsetningsfall uten pandemien?
- Hvis det er omstendigheter som tilsier at foretaket ville hatt et omsetningsfall selv uten koronapandemien, er det likevel slik at det meste av omsetningsfallet skyldes pandemien (> 50%)?
- Samlet vurdering av årsaksfaktorerer og innvirkningen på ulike deler av omsetningen.
- Salg eller nedleggelse av deler av virksomheten. Permanent nedleggelse (altså ikke en midlertidig stegning med tanke på å åpne etter nedstegning/pandemien) eller salg vil det komme en avklaring på - antar dette ikke anses som en koronarelatert omsetningsnedgang.
Den som søker må kunne begrunne og dokumentere vurderingen. (Kilde: Revisorforeningen)
Se nærmere Omsetning - slik beregner du omsetningsfall.
Bekrefteles fra revisor eller regnskapsfører
For kompensasjonsordning 2 skal det ikke utbetales tilskudd før innholdet i søknaden er bekreftet av revisor eller autorisert regnskapsfører. Dette vil være den viktigste kontrollen i ordningen.
Søknader vil behandles så raskt mulig. kompensasjonsordning 1 i Skatteetaten var basert på automatisk saksbehandling og stor grad av etterkontroll. Nå legges det i større grad opp til at seriøsitetsvurdering og kontroll vil bli gjort før utbetaling. Å gjøre en stor del av kontrollarbeidet i forkant vil bidra til å redusere risiko for misbruk og redusere omfang av justerte utbetalinger og tilbakebetalinger i etterkant. Det stilles derfor krav om at hver søknad skal bekreftes av revisor eller autorisert regnskapsfører før den sendes inn.
Kostnader knyttet til bekreftelsen kan refunderes
Kostnaden som søkerne har med å få slike bekreftelser, vil delvis bli refundert for dem som får vedtak om tilskudd. Søkere som mottar tilskudd vil få dekket inntil 80 prosent av kostnadene til regnskapsfører eller revisor opp til et beløp på 10 000 kroner per søknadsperiode.
Husk at kostnaden ved slike bekreftelser og annen bistand ved å søke tilskudd, ikke er en fast uungåelig kostnad som inngår i grunnlaget for tilskudd.
Krav til kontrollhandlinger for å kunne avgi bekreftelse
I dib finner du en egen sjekkliste for å dokumentere kontrollhandlingene knyttet til søknad om tilskudd for stort omsetningsfall. Den er basert på Brønnøysundregistrenes oversikt over kontrollhandlinger som revisor eller autorisert regnskapsfører skal utføre i forbindelse med bekreftelse av innhold i søknader om tilskudd i kompensasjonsordning 2 for foretak med stort omsetningsfall.
Revisor eller autorisert regnskapsfører kan ifølge Brønnøysunds kontrollhandlinger bare avgi sin bekreftelse dersom kontrollhandlingene ikke har avdekket feil. Hvis en kontrollhandling har avdekket feil, må foretaket korrigere feilen i søknaden. Kontrollhandlingen på den aktuelle posten må utføres på nytt.
Bekreftelse kan heller ikke avgis hvis revisoren eller regnskapsføreren har kjennskap til at søkeren for øvrig har gitt uriktige opplysninger i søknaden. Dette har særlig betydning for opplysninger i søknadsskjemaet som det ikke er knyttet spesifikke kontrollhandlinger til.
Bekreftelse avgis ved å signere på skjema «Kompensasjonsordning for næringslivet» i Altinn. Ved signeringen avgir revisor eller autorisert regnskapsfører følgende bekreftelse:
"Vi har gjennomført de spesifiserte kontrollhandlingene som følger av Brønnøysundregistrenes kontrollhandlinger som revisor eller autorisert regnskapsfører skal utføre i forbindelse med bekreftelse av opplysningene i søknad om tilskudd for foretak med stort omsetningsfall. Kontrollhandlingene ble utført for å bekrefte innhold i søknaden, jf. kompensasjonsforskriften § 4-5.
Våre handlinger har ikke avdekket feil.
Vi har for øvrig ikke kjennskap til at det er gitt uriktige opplysninger i søknaden.
Vår bekreftelse er utelukkende utarbeidet for å bekrefte innhold i søknaden til bruk for tilskuddsmyndigheten, jf. kompensasjonsforskriften § 4-5, og er derfor ikke egnet til andre formål."
I tillegg til å gjennomføre de angitte kontrollhandlingene er det viktig å ha gode rutiner på dokumentasjon av handlingene.
Engasjementsbrev
Revisorforeningen har laget et eksempel på engasjementsbrev for bistand i forbindelse med kompensasjonsordningene for næringslivet.
Frist for å bekrefte søknad
Fristen for å søke kompensasjon for perioden september 2020 til februar 2021 har fått samlet søknadsfrist 15. oktober 2021.
Sende inn ny søknad eller klage på vedtak
Om endringer
Det må meldes fra dersom det oppdages feil eller mangler i søknaden som er sendt inn. Dette gjelder også etter fristen for å søke om tilskudd er utløpt. Det er ingen vesentlighetsgrense for å måtte rett ifølge Revisorforeningen.
Endre opplysninger når foretaket har fått innvilget søknad
Oppdages det at søknaden har feil eller mangler informasjon etter foretaket har fått innvilget søknaden, må ny søknad sendes inn.
Det er alltid den siste innsendte søknaden som gjelder, og en ny søknad vil automatisk erstatte søknaden som er sendt inn tidligere. Er tilskuddet allerede utbetalt, vil differansen enten bli utbetalt eller du vil få tilsendt faktura. Dersom et tilbakebetalingskrav utgjør under 100 kroner, kreves ikke beløpet tilbakebetalt ifølge Regnskap Norge.
Endringer i Kompensasjonsordning 2 fra mars 2021
Endringene gjør det aktuelt for flere å søke om kompensasjon under Kompensasjonsordning 2. Det kan også være aktuelt å sende inn ny korrigert søknad for foretak som allerede har mottatt kompensasjon etter denne ordningen. Mange av endringene har virkning helt tilbake til september 2020.
Se nærmere om å sende inn ny søknad på Brønnøysundregistrenes nettsider.
Faglig support
Revisorforeningen og Regnskap Norge har inngått en avtale om å bistå Brønnøysundregistrene med faglig support for virksomheter som skal søke og deres revisorer/regnskapsførere.
Supportfunksjonen, inklusive Brønnøysundregistrenes 1. linje support, ble åpnet 4. januar og søknader kan sendes inn via Altinn fra mandag 18. januar.
Praktiske forhold
Regnskap Norge har samlet noen praktiske spørsmål om selve søknadsprosessen som det kan være nyttig å være klar over.