Kort oppsummert

Historikk

Endringer i formatet for rapportering av mva

Omsetningsoppgave for merverdiavgift ble erstattet av "Skattemelding for merverdiavgift" (MVA-melding) med virkning 1. januar 2017. MVA-meldingen besto av 19 poster mot 11 poster i den tidligere omsetningsoppgaven. For spesifikasjon av postene i MVA-meldingen, se under.

I arbeidet med moderinsering av merverdiavgiftsområdet innførte Skatteetaten et nytt format på innlevering av mva-meldinger for terminer etter 1. januar 2022. Den nye MVA-meldingen er ikke lenger basert på poster, men på mva-koder. Målet med den nye mva-meldingen er å få færre manuelle prosesser slik at innleveringen kan gjøres enklere, raskere og riktigere.

Innføringen av den nye mva-meldingen

Den nye mva-meldingen ble først innført fom. 1. termin 2022 for virksomheter innen følgende næringer:

  • Alminnelig næring - alle terminer (tidligere RF-0002)
  • Primærnæring - 2-månedlige terminer (tidligere RF-0004)

Følgende skulle levere mva-meldingen på nytt format fom. våren 2023:

Det var ingen overgangsordning eller mulighet til å søke om dispensasjon.

Overgang fra gammel til ny MVA-melding

For de som skulle levere mva-meldingen på nytt format i 2022 gjaldt følgende:

MVA-meldingen (poster):

  • Meldingen skulle benyttes for transaksjoner tom. 31.12.2021
  • Siste innsending 6. termin/siste termin 2021

Ny MVA-melding 2022 (mva-koder):

  • Meldingen skulle benyttes for transaksjoner f.o.m. 01.01.2022
  • Første innsending 1. termin 2022

Tilsvarende gjaldt for de som skulle levere mva-meldingen på nytt format i 2023:

MVA-meldingen (poster):

  • Meldingen skulle benyttes for transaksjoner tom. 31.12.2022
  • Siste innsending 6. termin/siste termin 2022

Ny MVA-melding 2023 (mva-koder):

  • Meldingen skulle benyttes for transaksjoner f.o.m. 01.01.2023
  • Første innsending 1. termin 2023

Stikkord: prosent, merverdiavgift, moms, mjøl, ligningspapir, mva

Skattleggingsperiode, innrapportering og betaling

Ny mva-melding

Gammel mva-melding