Kort oppsummert
Historikk
Endringer i formatet for rapportering av mva
Omsetningsoppgave for merverdiavgift ble erstattet av "Skattemelding for merverdiavgift" (MVA-melding) med virkning 1. januar 2017. MVA-meldingen besto av 19 poster mot 11 poster i den tidligere omsetningsoppgaven. For spesifikasjon av postene i MVA-meldingen, se under.
I arbeidet med moderinsering av merverdiavgiftsområdet innførte Skatteetaten et nytt format på innlevering av mva-meldinger for terminer etter 1. januar 2022. Den nye MVA-meldingen er ikke lenger basert på poster, men på mva-koder. Målet med den nye mva-meldingen er å få færre manuelle prosesser slik at innleveringen kan gjøres enklere, raskere og riktigere.
Innføringen av den nye mva-meldingen
Den nye mva-meldingen ble først innført fom. 1. termin 2022 for virksomheter innen følgende næringer:
- Alminnelig næring - alle terminer (tidligere RF-0002)
- Primærnæring - 2-månedlige terminer (tidligere RF-0004)
Følgende skulle levere mva-meldingen på nytt format fom. våren 2023:
- Årsterminer
- Kompensasjon
- Omvendt avgiftsplikt
Det var ingen overgangsordning eller mulighet til å søke om dispensasjon.
Overgang fra gammel til ny MVA-melding
For de som skulle levere mva-meldingen på nytt format i 2022 gjaldt følgende:
MVA-meldingen (poster):
- Meldingen skulle benyttes for transaksjoner tom. 31.12.2021
- Siste innsending 6. termin/siste termin 2021
Ny MVA-melding 2022 (mva-koder):
- Meldingen skulle benyttes for transaksjoner f.o.m. 01.01.2022
- Første innsending 1. termin 2022
Tilsvarende gjaldt for de som skulle levere mva-meldingen på nytt format i 2023:
MVA-meldingen (poster):
- Meldingen skulle benyttes for transaksjoner tom. 31.12.2022
- Siste innsending 6. termin/siste termin 2022
Ny MVA-melding 2023 (mva-koder):
- Meldingen skulle benyttes for transaksjoner f.o.m. 01.01.2023
- Første innsending 1. termin 2023