Statsautorisert revisor

Etter ny revisorlov trådte i kraft 1.1.2021 er det kun én tittel - statsautorisert revisor - for profesjonen revisor i Norge.

Hvordan få godkjenning som statsautorisert revisor

Personlig godkjenning
Godkjenning som revisor med yrkeskvalifikasjoner fra andre land
Revisjonsvirksomhet i eget enkeltpersonforetak

Søknadsskjema og praksisskjema

Søknaden skal leveres elektronisk i Altinn. I tillegg må skjema med dokumentasjon av praksis fylles ut av arbeidsgiver. Signert og skannet praksisskjema må legges ved søknaden i Altinn sammen med annen nødvendig dokumentasjon.

Hvem må ha godkjenning statsautorisert revisor

Du må ha godkjenning for å være oppført i Revisorregisteret med rett til å bruke tittelen statsautorisert revisor.

Du må være statsautorisert revisor for å kunne søke om godkjenning som ansvarlig revisor og bli tildelt revisorregisternummer. Søknad om godkjenning som revisor og tildeling av revisorregisternummer behandles og tildeles samtidig av Finanstilsynet.

Hvilke krav gjelder etter at du har fått godkjenning som statsautorisert revisor

Som godkjent revisor er du under tilsyn, og er pliktig til å svare på enhver henvendelse fra Finanstilsynet. For å opprettholde godkjenningen må kravene til økonomisk situasjon og vandel være oppfylt til enhver tid.

Hvordan deponere eller slette en godkjenning som statsautorisert revisor eller melde opphør av enkeltpersonforetak

Deponering av godkjenning som statsautorisert revisor

Når revisor ikke lenger har behov for eller ønsker å opprettholde godkjenning som revisor, har revisor mulighet til å frivillig deponere godkjenningen. Revisor kan på et senere tidspunkt søke om å bli godkjenningen tilbake så lenge kravene om etterutdanning i revisorloven § 5-1 eller kravet om skikkethet i revisorloven § 3-4 er oppfylt. Se nærmere om dette i revisorloven § 3-8. Du skal bruke dette skjemaet i Altinn når du skal deponere din personlige godkjenning: Deponering av revisorgodkjenning (KRT-1031).

Avvikling av revisjonsforetak

Hvis du ikke lenger skal drive revisjonsvirksomhet i eget enkeltpersonforetak, må du gi skriftlig melding om opphør av virksomheten. Foretakets organisasjonsnummer må oppgis og datoen slettingen gjelder fra.

Skriftlig melding sendes på e-post til: post@finanstilsynet.no

For andre revisjonsforetak benyttes skjemaet KRT-1033 Sletting av godkjenning som revisjonsselskap

Finanstilsynets tilbakekall av godkjenning

Revisorer er avhengig av tillit blant annet fra oppdragsgivere, skattemyndighetene, andre offentlige myndigheter og finansmarkedet. En revisor som ikke etterlever de reglene om etterutdanning eller som ikke er skikket til å utføre revisjonkan medføre at Finanstilsynet tilbakekaller godkjenning som statsautorisert revisor. Dersom revisor straffedømmes, vil bidra til å svekke tilliten både til den enkelte revisor og revisjonsbransjen som sådan. I de tilfellene dette skjer vurderer Finanstilsynet om det er nødvendig å kalle tilbake godkjenningen jf. revisorloven § 14-1 og revisorloven § 14-2.

Tilbakekall av personlig godkjenning

Konsekvensen av et vedtak om tilbakekall er blant annet at:

  • Du kan ikke lenger være oppdragsansvarlig revisor og ha revisorregisternummer
  • Du kan ikke drive revisjonsvirksomhet i eget enkeltpersonforetak
  • Du ikke har adgang til å benytte tittelen statsautorisert revisor

Et tilbakekall av godkjenning vil også være av betydning for vurderingen av kravet til hederlig vandel ved en eventuell fremtidig søknad om ny godkjenning som revisor.

Stikkord: prosent

Ansvarlig revisor med revisorregisternummer