Kort oppsummert
Hva er viderefakturering?
Foreligger det omsetning eller ikke?
Omkostninger ved omsetning
Kostnadsdeling
Utlegg i eget navn
Utlegg i oppdragsgivers navn
Generelt
Når oppdragstaker har lagt ut for en kostnad som er pådratt i kjøpers navn og for kjøpers regning anses dette ikke som en del av vederlaget, og skal derfor holdes utenfor beregningsgrunnlaget, se mval. § 4-1 (2) a. Det er en forutsetning at selger bare oppkrever det utlagte beløp av kjøper uten påslag og at utlegget regnskapsføres som utlegg, ikke omsetning.
Det vil si at dersom et utlegg er stilet til oppdragsgiver, men betalt av oppdragstaker skal dette føres som en fordring i balansen og ikke viderefaktureres som en omsetning. Originalbilaget skal inn i regnskapet til oppdragsgiver som har fradrag for inngående merverdiavgift etter gjeldende regler, se mval. kap. 8. Oppdragsgiver betaler utlegget til oppdragstaker som fører denne mot fordringen.
Skattedirektoratet antar at det ofte vil være klart når man står overfor et utleggstilfelle. Leverandørens faktura og øvrig salgsdokumentasjon vil gjerne peke ut hvem innenfor fellesskapet som har kjøpt anskaffelsen, jf. SKD 041124.
Mva fradrag og resultat/balanseføring
Resultat/balanseføring | Mva fradrag for selger | Mva fradrag for kjøper |
---|---|---|
Balanseføring | NEI | JA |
Med "selger" henvises det til den som utfører viderefaktureringen.
Eksempel
En leverandør har et oppdrag for en kunde om installasjon av datateknisk utstyr. I den forbindelse reiser leverandøren til kunden med fly. Etter avtalen skal leverandøren ha kr 10 000 + mva for installasjonsarbeidet. I tillegg skal flybillett og oppholdsutgifter dekkes av kunden. Rent praktisk er det avtalt at leverandøren selv skal bestille flybillett og legger ut for kostnaden (kr 4 000 + mva), mens hotellreservasjon mv. gjøres av kunden som blir fakturert direkte fra hotellet.
Leverandøren bestiller flybillett via et reisebyrå. Forutsatt at leverandøren sørger for at reisebyrået utsteder en faktura for flybilletten i kundens navn vil leverandøren kunne oppstille følgende tall i fakturaen:
Installasjon av datateknisk utstyr, fast pris iht. avtale | kr 10 000 |
Merverdiavgift herav 25 % | kr 2 500 |
Sum | kr 12 500 |
Utlegg iht. avtale | |
Reisekostnader, jf. vedlagte faktura (12 % mva 2018) | kr 4 480 |
Totalt | kr 16 980 |
Dersom leverandøren bestiller flybillett som faktureres i leverandørens navn, vil reisekostnadene ikke lenger være et utlegg, men en viderefakturering som faktureres på lik linje med installasjonsarbeidet. Fakturaen blir da slik:
Installasjon av datateknisk utstyr, fast pris iht. avtale | kr 10 000 |
Reisekostnader | kr 4 000 |
Sum | kr 14 000 |
Merverdiavgift 25 % herav | kr 3 500 |
Totalt | kr 17 500 |
Se forøvrig UTV 2015/726 Krav til dokumentasjon og bokføring ved fellesanskaffelser og utlegg.