Kort oppsummert
Viderefakturering er et begrep som benyttes i mange sammenhenger, men begrepet er ikke definert i lov og er ikke et rettslig begrep.
Det er sentralt å avgjøre om det har funnet sted omsetning eller ikke. Dette påvirker mva- behandlingen både hos den som skal viderefakturere og den som skal betale kostnaden. Hvorvidt det har funnet sted en omsetning eller om det dreier seg om et utlegg på vegne av andre, må vurderes konkret i det enkelte tilfelle. Det er naturlig å ta utganspunkt i eventuelle avtaler som er inngått, men realiteten i transaksjonen er det avgjørende. Er det snakk om omkostning ved omsetning følger avgiftbehandlingen hovedleveransen, mens i de tilfeller det er et rent utlegg er det verken fradrag for inngående mva eller aktuelt med utgående mva for den som viderefakturerer. Kostnadsdeling vil gi fradragsrett for hver part sin andel ved tilfredsstillende dokumentasjon, men viderefaktureringen skal være uten mva.
Regnskapsmessig behandling (resultat eller balanseføring) avhenger også av hva slags transaksjon det er snakk om.
I dette temaet finner du beskrivelse av de ulike kategoriene av viderefakturering, samt beskrivelse av mva- og regnskapsbehandling. Til slutt i temaet er det listet opp eksempler på ulike tilfeller av viderefakturering.